Seit dem Erscheinen der 1. Auflage ist das Urheberrecht grundlegend überarbeitet worden. Hierzu gehören u. a. die Neuordnung der Wissenschafts- und Bildungsschranken und die Anpassung des Urheberrechts an die Erfordernisse des digitalen Binnenmarktes. Neben der bibliotheksgerechten Aufarbeitung des materiellen Urheberrechts werden in dieser 2., vollständig überarbeiteten Auflage der juristischen Fallbearbeitung vorangehende Arbeitsschritten und Vorgehensweisen besprochen. Ein Schwerpunkt des Buches liegt auf dem Gebiet des Lizenzvertragsrechts. Die Rechtslage in der Schweiz und in Österreich wird ebenfalls mit berücksichtigt.
Bridging the gap between research and practice communities is more pertinent than ever because of the need for evidence in developing and evaluating library services and programs. The gap between research and library practice has been discussed in the library and information science (LIS) field for almost two decades. The issues range from limited transfer of ideas from research into practice to a lack of education in research methods for library practitioners. This book introduces new voices from international research and practice communities into the discussion and contributes to the debate about the research-practice divide.
Education and continuing training in research methods from international perspectives are explored and the experiences of researcher-practitioners from several countries highlight the issues. The volume includes chapters from LIS educators, academic researchers, and researcher-practitioners from 18 countries. It features the voices of instructors who teach research methods in LIS programs and library practitioners who engage in research. The book is addressed to the global audience of LIS educators and practitioners, with the goal of deepening the understanding of LIS education and training in research methods through sharing case studies and approaches to teaching and conducting research in practice.